Kerstpakketten – hoe gaan we dat dit jaar aanpakken?

Raar maar waar: de eerste kerstpakketten kwamen van de boerderij vandaan. Eeuwen geleden beloonden herenboeren hun personeel aan het eind van het jaar met een volle mand met lekkers. Dat kwam van de boerderij zelf: kaas, melk, eieren en brood. De meiden en knechten kregen zo’n mand vol delicatessen mee als ze een tijdje terug naar hun ouderlijk huis gingen. Waar de hele familie dan mee kon snoepen van het lekkers. Deze mooie kerstgedachte is uitgegroeid tot een traditie van kerstpakketten pret. 

Kerstpakketten eten altijd goed weg

Nu beslist de boer niet meer over de inhoud van het pakket. In een organisatie wordt vaak iemand aangewezen om voor het komende jaar zich te buigen over welk pakket gekozen moet worden. Voor zo’n aangewezen persoon begint dan het nodige denkwerk. Want er zijn zoveel collega’s en elk heeft weer een heel eigen smaak. Hoe kom je dan tot een pakket dat gemiddeld bij iedereen een beetje goed uitpakt? Nou, door er in elk geval voor te zorgen dat er iets te eten en te drinken in zit. Een standaard kerstpakket heeft altijd lekkernijen want die gaan er bij iedereen steevast in. Wel zie je de tendens naar steeds meer bijzondere lekkernijen, hapjes die je niet bij de eerste de beste supermarkt zult aantreffen. Zo blijft de inhoud van een kerstpakket exclusief.

Persoonlijk getinte pakketten

Echt grote bedrijven maken soms liever een eigen pakket. Omdat ze zoveel kerstpakketten in één keer afnemen, kan dat ook. Vanaf een bestelling van zo’n 1.000 dozen kun je een heel persoonlijk pakket gaan samenstellen. Je bepaalt dan helemaal zelf welke inhoud het pakket moet krijgen. En de doos zelf (of blik, of tas, of mand) kun je ontwerpen naar de stijl van je bedrijf. Je zet dan je eigen logo en slogan erop. En je kunt iets in het pakket doen dat te maken heeft met de core business van je bedrijf. Bouw je muziekinstrumenten? Dan is toevoeging van een schattig speeldoosje aan het pakket een leuk extraatje.

Personeel dat zelf de kerstpakketten kiest

Hoor je in de wandelgangen dat het personeel nogal kritisch is over de mogelijke inhoud van het eerstvolgende kerstpakket? Dat het dit jaar wel weer niks zal zijn? Wees de kritiek dan voor en gooi het roer om. Geef je medewerkers gewoon een giftcard. Met de code op zo’n card kunnen ze dan het internet op. Om in een speciale kerstshop zelf te kiezen wat ze in hun kerstpakketten willen aantreffen. Zolang er nog punten zijn, kunnen ze artikelen en/of lekkers kiezen en dat via het digitale mandje naar de shop sturen. Even later is er dan een kerstpakket geheel op maat gemaakt. Er is geen geringe keuze, vaak wel meer dan 1.000 producten zijn aanklikbaar.

Party time!

Heb je voor een standaardpakket gekozen? Dan krijg je ze op de zaak aangeleverd. Daar staan dan tachtig dozen in je magazijn. Die laten afhalen door je medewerkers is wat saai. Maak er dan ook een feestje van. Tover een ruimte van je kantoor om in een vrolijke kerst bar. Prik een datum voor een after-work-party. En terwijl iedereen gezellig met elkaar aan de babbel is, deel je persoonlijk de kerstpakketten uit. Dat komt veel vriendelijker en ook feestelijker over.